عنوان کامل پایان نامه :

 تأثیر سازمان های ایمان محور در مدیریت و توسعه پایدار محله های شهری

قسمتی از متن پایان نامه :

محله اوین :

محله ی اوین یکی از روستا های قصران خارج (شمیران کنونی) می باشد که محدوده ی جغرافیایی این محله در حال حاضر از شمال بلوار دانشجو و شمال دانشگاه شهید بهشتی و بلوار فضل الله، از جنوب بزرگراه چمران و خیابان دشت بهشت، از شرق بلوار دانشجو و خیابان یمن و ازغرب به رودخانه درکه محدود می گردد. مساحت این محله 0.894264 متر مربع و جمعیت کل 3636 نفر می باشد ، در گذشته محله اوین از جنوب به تپه سرباز محدود می شده می باشد گفته می گردد دلیل نام گذاری این تپه این بوده می باشد که این تپه در زمان قاجار محل آموزش فنون و شیوه های رزمی بوده می باشد . در طول قرن گذشته حتی تا سال 1346 شمسی، زندگی و معیشت مردم ساکن در اوین از طریق کشاورزی و دامداری با بهره گیری از آب رودخانه اوین و درکه بوده می باشد که اکنون این زمینهای کشاورزی تبدیل به ده ها موسسه و سازمان بزرگ در سطح ملی و بین المللی شده می باشد. این محدوده در ثبت شمیران به عنوان پلاک 68 اصلی با حدود اربعه معین شناخته می گردد. بر اساس این در گذشته اراضی پلاک 68 اصلی اعم از آبی، دیم زار، باغ ها، خانه ها و مراتع از شمال به کوه توچال، از شمال غرب به درکه و از غرب به مسیل رودخانه درکه ، از جنوب به ونک و قلعه ارامنه، از شرق به خیابان اما عصر حد فاصل شیر خوارگاه آمنه تا تقاطع شهید چمران، محمودیه و اراضی ولنجک محدود می شده می باشد که بعد از تصرف تدریجی اراضی کشاورزی و مرتعی اوین از محدوده مذکور حدود یک هفتم آن باقی مانده که امروزه به محله (اوین) معروف می باشد محله اوین بین 2500 تا 3500 سال پیش به وجود آمده دلیل این تاریخ گذاری این می باشد که زمانی که زمین چمن دانشگاه در حال گود برداری بود آثار و سفال های به دست آمده در آن مربوط به 2500 تا 3500 سال پیش می باشد و هم اکنون نیز این آثار در موزه ملی نگهداری می گردد. این محله در قدیم ایون و اذون نامیده می گردید و در سال 495 هجری به بعد این اسم رایج شده می باشد. احمد بن حسین بن عباس اذونی عالم بزرگ قرن پنجم متولد سال 495 هجری در اذون بوده که هرگاه از اذون به ری می رفته مردمان ری به وی تبرک می جستند و محضرش را مقتنم می شمردند . همچنین در اذون به سال 756 هجری شورشی به وجود آمد که حاکم ری با محاصره قلعه اذون آن را ویران نمود . دلیل شکل گیری این محله به علت آب فراوان و هوایی بسیار خوب می باشد که طرز شکلگیری آن به علت وجود رودخانه خطی و در حاشیه رودخانه می باشد که مکان این محله از 25 قرن پیش تا کنون 3 مرتبه عوض شده می باشد. خانواده های اصیل این محله اعرابی، مسعودیان، اوینی، ابطحی، میر شریفی، خانواده های سادات اوینی، شعیبی، فکری، میر رحیمی و بذر افشان می باشند. سه رشته قنات در اوین هست که یکی از این رشته ها قنات نایب می باشد که مورد بهره گیری ی عمومی می باشد و دو رشته دیگر قنات حاج آخوند و قنات وزیر که در حوزه مالکیت خصوصی می باشد. در اوین دو حمام قدیمی که که قدمتی در حدود 300 سال دارد و تا 20 سال قبل نیز مورد بهره گیری بوده هست . در اوین آب انبار های مسجد جامع حیدر (آب انبار گله چال ) ، کوچه حاج آخوندی، آب انبار ایرج پناهی و آب انبار سید جامی وجود داشته می باشد که تا قبل از استقرار آب رسانی بهداشتی مورد بهره گیری اهالی قرار می گرفته می باشد . وجود مدفن دو امامزاده از فرزندان امام موسی کاظم (ع) به نام امامزاده عزیز در پردیس دانشگاه شهید بهشتی و امام زاده مطیب در داخل بافت فعلی محله، حسینیه دویست ساله، مسجد یکصد و ده ساله، انجام بی وقفه آیین های سنتی عزاداری و استمرار نسل سادات صحیح النسب، ضمن اثبات هویت و قدمت اوین، همگی نشانه های معنا داری از تاثیر عمیق دین مبین اسلام و پیوستگی وافر مردم این روستا به بیت پیامبر اسلام (ص) به شمار می آیند. همچنین اشیاء و آثار قدیمی مشکوفه متعلق به اوایل هزاره دوم و اواخر هزاره یکم پیش از میلاد در شمال تپه سرباز و اراضی اطراف مدفن امامزاده عزیز که حین خاکبرداری احداث تأسیسات دانشگاه شهید بهشتی بدست آمده می باشد نشان از قدمت بالای محل دارد. وجود یک چنار قدیمی 1400 ساله باعث گردیده تا نام قسمتی از این محل که در اطراف این چنار می باشد به پاچنار معروف گردد. نهرهای قدیمی پاچنار، 5 باب مسجد، 3 باب گورستان، 3رشته قنات، وجود بیش از 40 قطعه باغ بزرگ قدیمی که در بعضی از آنها بناهای قدیمی هست از دیگر دلائل قدمت اوین به شمار می رود. باغ های قدیمی اوین و بویژه خط سبز درختان چنار دویست ساله که در حاشیه نهر عمومی از پاچنار اوین تا دربند و درکه به طول تقریبی دو کیلومتر، همچون ستون های زمردین سر به فلک کشیده می باشد ریه تنفسی تهران می باشد. ساختمان جمعیتی این محله تا 50 سال قبل مردمان بومی بودند اما به دلیل تصرف زمین ها و تاسیس کانون های اشتغال اعم از فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، توریستی، رسانه ای، تفریحی و تفرجی و نیاز به تخصص های مختلف شغلی، مهاجرین متفاوتی را به این محل مهاجرت داد.  مهاجرین به اوین 4 دسته بودند : لرها ، الموتی ها ، نائینی ها و نمود ها . ناگفته نماند

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1 ) آیا سازمانهای ایمان محور از حیث مفهومی و کارکردی با سازمانهای محله محور قابل انطباق هستند؟

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

2) این سازمانها در شکل گیری و تقویت مدیریت و توسعه پایدار محله ای در محدوده مورد مطالعه (خصوصاً محلات منطقه 1 تهران) چه کارکردی می توانند داشته باشند؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه