تأثیر سازمان های ایمان محور در مدیریت و توسعه پایدار محله های شهری

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

قسمتی از متن پایان نامه :

موارد قوت ، فرصت ، ضعف و تهدیدها در محله حکمت :

از نقاط فرصت این محل می توان به موارد زیر تصریح نمود:

به دلیل بافت غنی فرهنگی این محله و دارا بودن ساکنین اصیل و مذهبی در این مکان ؛ بزه  اجتماعی و اعتیاد نسبتا درصد بسیار پایینی دارد

به دلیل وجود باغات قدیمی از گذشته که تا کنون نیز بخش هایی از آن باقی مانده می باشد و همچنین  جریان داشتن آب چند رودخانه و وجود یخچال طبیعی قدیمی و گرمابه و مدرسه و حسینیه قدیمی در این محل؛ این منطقه پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر دارد.

از نقاط ضعف و تهدیدات این محله می توان موارد زیر را برشمرد :

در این محله جای بعضی از خدمات و امکانات اجتماعی خالی می باشد . مراکزی همچون : خانه شهریاران جوان ، خانه پژوهشگران اجتماعی ، خانه فرهنگ ، خانه سالمندان ، مرکز مشاوره ترک اعتیاد ، مرکز نگهداری از کودکان کار و خیابان ،فرهنگسرا و …

به دلیل قطع بیش از حد درختان کهنسال باغات منطقه جهت ساختمان سازی اولاً بافت روستایی و  تاریخی منطقه تخریب شده و محله با ظاهری نا متجانس روبرو گشته می باشد ؛ثانیاً آب و هوای محله به این دلیل و به دلیل افزایش خودروها لطافت طبیعی خود را از دست داده می باشد.

3-5-11 محله اراج :

محله کنونی اراج واقع در منطقه یک ناحیه پنج شهرداری تهران می باشد که مساحت تقریبی آن 1,933028 کیلو متر مربع می باشد و از شمال به اتوبان ارتش از جنوب به اتوبان شهید بابایی از شرق به اتوبان امام علی (ع) و از غرب به خیابان شهید لنگری –میدان اراج منتهی می گردد ( نقشه شماره 15-3 ) . محله اراج در گذشته به صورت دهکده بوده می باشد .زمین های این دهکده در آغاز متعلق به” حاج ابراهیم خان ظهیر الدوله” بوده می باشد که بعدها این زمینها توسط” میرزا محمد حسین خان منگنه “خریداری گردید و پس از وی شخصی به نام “سردار” مالک زمین های دهکده گردید که قبر ایشان در حال حاضر در گورستان رستم آباد می باشد. در سال 1326 مالک قسمت های عمده ی زمینهای اراج شخصی یهودی بوده می باشد که در آن وقت در قسمت شمال این منطقه باغ لارک “مهدی قلی خان امیر آخور “قرار داشت که این باغ در زمان ناصرالدین شاه توسط شخصی به نام “میرزارضا خان ارفع الدوله “معروف به “داش”خریداری گردید و به نام وی “ارفعیه “نامیده گردید . اولین گاوداری مجهز به سیستم مکانیزه توسط “تیمسار ارفع” در لارک تاسیس گردید که بخش عمده ای از شیر تهران و تجریش را تامین می نمود و برای اولین بار گاو اصلاح نژاد شده توسط وی وارد تهران گردید ( ستوده، منوچهر ، 1371 ) .

در زمان جنگ جهانی دوم عده ای از مردم منطقه ی لواسانات به محله ی اراج مهاجرت کردند و پس از آن نیز تملک قسمت عمده ای از اراضی کشاورزی مذکور توسط شاه جهت ایجاد انبارهای تسحیلاتی باعث محدود شدن این محل گردید . از آن وقت به بعد در این محل مرزهای جغرافیایی تغییری نداشت تا سال 1387 که آخرین مرز بندی محله انجام گرفت . محله قدیم اراج به دلیل داشتن آب فراوان و زمین های کشاورزی مرغوب در گذشته دور باعث مهاجرت اقوامی از محله های لواسانات و استقرار آنها در اراج گردیده می باشد . با کنکاش بر اسناد تاریخی طبق سرشماری سال 1335 ه.ش محله اراج دهکده ای واقع در شمیرانات شامل 161 تن مرد و 152 تن زن بوده و اما وجود درخت داغ داغان که امروز در میدان اراج جنب مسجد ارج واقع گردیده بت قدمت 700-500 سال نشانگر پیشینه تاریخی این منطقه می باشد. محله ی اراج از قدمت زیادی برخورداراست. بطوری که حتی پیرمردهای روستا نیز نمی دانند که ریشه نام آن از کجا آمده می باشد. اما از آن جا که یکی از طایفه های روستایی عروجی می باشد، عده ای بر این باورند که نام آن عراج بوده که با گذر زمان به ارج تغییر یافته می باشد. همچنین عراج به معنی “همواره در بلندی “می باشد و ارج نسبت به در یا در ارتفاع 1536 متری قرار دارد (سند هویت محله اراج ، منطقه 1 شهر تهران ، 1385 )

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1 ) آیا سازمانهای ایمان محور از حیث مفهومی و کارکردی با سازمانهای محله محور قابل انطباق هستند؟

2) این سازمانها در شکل گیری و تقویت مدیریت و توسعه پایدار محله ای در محدوده مورد مطالعه (خصوصاً محلات منطقه 1 تهران) چه کارکردی می توانند داشته باشند؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه